Opcije pristupačnosti Pristupačnost

Povijest hrvatskoga filma

Šifra: 61935
ECTS: 5.0
Nositelji: izv. prof. dr. sc. Davor Piskač
nasl. pred. Silvestar Mileta
Prijava ispita: Studomat
Engleski jezik:

1,0,0

Nastava se odvija na hrvatskom jeziku u svim svojim elementima, a stranim studentima koji su pridruženi mješovitoj grupi nudi se mogućnost savladavanja predmeta pomoću dodatnih izravnih konzultacija s nastavnikom i asistentima na engleskom jeziku. Pri tome, nastavnik stranog studenta upućuje na odgovarajuću literaturu na engleskom jeziku te mu osigurava mogućnost polaganja predmeta na engleskom jeziku.
Opterećenje:

1. komponenta

Vrsta nastaveUkupno
Predavanja 30
* Opterećenje je izraženo u školskim satima (1 školski sat = 45 minuta)
Opis predmeta:
CILJ PREDMETA

Temeljni cilj predmeta je upoznati studente s poviješću hrvatskog filma, s posebnim naglaskom na različite pristupe proučavanju filmske povijesti te položaj hrvatskog filma s obzirom na svjetski kontekst, napose industrijski i ideologijski. U sklopu toga cilja uspostavlja se pregled nad estetskom i društvenom poviješću domaćeg filma, s uvidom u najvažnije redateljske i autorske opuse, žanrove i stilske smjernice. Hrvatski film pozicionirat će se u svoj srednjoeuropski i mediteranski kontekst, promatran kao dio popularne i nacionalne kulture te kao vodeća medijska umjetnost 20. stoljeća. U izdvojenim predavanjima bit će riječi i o dokumentarnom filmu te o Zagrebačkoj školi crtanog filma, a u sklopu modernističkih tendencija obratit će se pažnja i na vodeće autore hrvatskog eksperimentalnog filma. U slučaju izostanka ranije filmološke naobrazbe, studenti će također savladati osnovnu filmološku terminologiju te posredno dobiti smjernice i za kritički pristup i suvremenoj hrvatskoj filmskoj produkciji.

PLAN NASTAVE

1. Uvod i metodološka razrada povijesti hrvatskog filma
2. Hrvatski film u svjetskom kontekstu (Filmske stilske epohe)
3. Arheološko razdoblje hrvatskog filma do 1941. Škola narodnog zdravlja. Oktavijan Miletić
4. Državne kinematografije (NDH, FNRJ) i klasični stil 1940-ih i ranih 1950-ih
5. Igranofilmski realizmi klasičnog stila 1950-ih
6. Zreli klasični stil igranog filma. Branko Bauer
7. Dokumentarni film od klasičnog stila do modernističkog filma-eseja
8. Kasni klasični stil i/ili rani modernizam (Branko Belan, Branko Bauer)
9. Filmski modernizam I (autorska kinematografija, novovalne estetike)
10. Filmski modernizam II (visoki modernizam, Vatroslav Mimica)
11. Filmski modernizam III (politički film, postproljećarski film etičke zabrinutosti)
12. Kasni modernizam, rani postmodernizam (praška škola, žanrovski film 1980-ih)
13. Postmodernistički, populistički, autorski i žanrovski film 1990-ih i 2000-ih (Nova nacionalna kinematografija)
14. Zagrebačka škola crtanog filma
15. Sinteza i evaluacija

OBAVEZE STUDENATA

Redovito pohađanje predavanja i sudjelovanje. Gledanje filmova (minimalno 15 kanonskih djela tijekom semestra). Seminarski rad (8-12 kartica) kao uvjet za pristup usmenom dijelu ispita. Obavezna literatura i izabrana tema iz preporučene literature za usmeni dio ispita.

OCJENJIVANJE

Ocjena se sastoji od dvaju segmenata:

1. Rad u kolegiju (seminarske obaveze, rasprava o literaturi i filmu koji su tema sata)
2. Ispit (seminarski rad + usmeni ispit koji, uz obaveznu literaturu, obuhvaća i razgovor o nekoj temi - autoru, žanru, stilu - temeljem preporučene literature i teme o kojoj se pisao seminarski rad)

OBAVEZNA LITERATURA

Gilić, Nikica, 2010, Uvod u povijest hrvatskog igranog filma, Zagreb: Leykam international
Škrabalo, Ivo, 1998, 101 godina filma u Hrvatskoj 1896-1997., Zagreb: Nakladni zavod Globus (odabrana poglavlja)
Pavičić, Jurica, 2017, Klasici hrvatskog filma jugoslavenskog razdoblja, Zagreb: Hrvatski filmski savez (odabrana poglavlja)
Turković, Hrvoje, 2005, "Filmske pedesete", Hrvatski filmski ljetopis, god. 11, br. 41, str. 122-131.
Turković, Hrvoje, 2009, "Filmski modernizam u ideološkom i populističkom okruženju", Hrvatski filmski ljetopis, god. 15, br. 59, str. 92-106.

DODATNA LITERATURA ZA STUDENTE KOJI RANIJE NISU SLUŠALI FILMOLOŠKE KOLEGIJE

Gilić, Nikica, 2007, Filmske vrste i rodovi, Zagreb: AGM
Peterlić, Ante, 2018, Osnove teorije filma, Zagreb: HSK i HFS (ili bilo koje ranije izdanje) (poglavlja o filmskom zapisu i oblicima filmskoga zapisa)
Ishodi učenja:
  1. Poznavanje povijesti hrvatske kinematografije kao nacionalne kinematografije.
  2. Upoznavanje s dosezima hrvatske filmske baštine i njezinim stečevinama u europskom kontekstu.
  3. Upotreba temeljne stilističke i historiografske metodologije u pristupu povijesti filma, a napose hrvatskog filma, sa stilističkom, naratološkom i filmskoretoričkom aparaturom koja proširuje znanje i sposobnosti u području proučavanja nacionalne kulture, umjetnosti, medija i komunikacija.
  4. Stjecanje temeljnih stilističkih i naratoloških analitičkih i interpretacijskih alata za razumijevanje povijesti hrvatskog filma.
  5. Upoznavanje s temeljnim razdobljima, pravcima, strujama, autorima i opusima u korpusu hrvatskoga filma te njihova europskog konteksta.
  6. Upoznavanje s doprinosom i udjelom hrvatske kinematografije u hrvatskoj kulturi i umjetnosti, a napose u vezama s književnošću.
Literatura:
  1. Uvod u povijest hrvatskog igranog filma, , Gilić, Nikica, Zagreb: Leykam international, 2010.
  2. 101 godina filma u Hrvatskoj 1896-1997, , Škrabalo, Ivo, Zagreb: Nakladni zavod Globus, 1998.
  3. "Filmske pedesete", Hrvatski filmski ljetopis, god. 11., br. 41, , Turković, Hrvoje, , 2005.
  4. "Filmski modernizam u ideološkom i populističkom okruženju", Hrvatski filmski ljetopis, god. 15., br. 59, , Turković, Hrvoje, , 2009.
  5. Klasici hrvatskog filma jugoslavenskog razdoblja, , Pavičić, Jurica, Zagreb: Hrvatski filmski savez, 2017.
Preporučena literatura:
  1. Modernizam u hrvatskom igranom filmu: nacrt tipologije, , Šakić, Tomislav, Zagreb: Disput, 2016.
1. semestar
KOM-dipl (4397): Izborni kolegiji - Redovni studij - Komunikologija

2. semestar Ne predaje se
KOM-dipl (4397): Izborni kolegiji - Redovni studij - Komunikologija

3. semestar
KOM-dipl (4397): Izborni kolegiji - Redovni studij - Komunikologija
Obavezni predmet - Redovni smjer - Znanstveni
Termini konzultacija:
  • izv. prof. dr. sc. Davor Piskač:

    Srijeda od 14:30 do 15:30

    Lokacija:
  • nasl. pred. Silvestar Mileta:

    Četvrtkom, 19:15 - 20:45, soba 115, uz prethodnu najavu e-mailom

    Lokacija:

06/10/2022

Filmski kurikulum: klasici hrvatske kinematografije na velikom platnu

Filmski kurikulum ove jeseni u organizaciji Kulturno informativnog centra (KIC, Preradovićeva 5) jednom mjesečno prikazuje klasike hrvatske kinematografije na projekcijama prilagođenima nastavi povijesti hrvatskog filma na zagrebačkim fakultetima. Uvod u svaku projekciju održat će sveučilišni nastavnik hrvatskog filma ili filmolog stručan u području hrvatskog filma. Ulaz je slobodan i svim ostalim građanima zainteresiranima za upoznavanje s hrvatskom filmskom baštinom. Stvaraoci programa su Hrvatska kinoteka – odjel Hrvatskog državnog arhiva i nastavnici povijesti hrvatskog filma na Akademiji dramske umjetnosti, Filozofskom fakultetu i Fakultetu hrvatskih studija.

Filmski kurikulum u srijedu 12. listopada u 19 sati posvećen je ocu hrvatskog autorskog filma Oktavijanu Miletiću. Godina 1930-ih Miletić je napravio niz kratkih filmova u kojima se parodijski osvrtao na popularne filmove i žanrove s tadašnjeg kino-repertoara, ali i iskazivao svoje autorske preokupacije. U početku se poigravao sa žanrom melodrame (Ah, bješe samo san; Amadeus Nickelnagel), da bi nastavio s ekspresivnim trilerima s elementima horora Poslovi konzula Dorgena i Nocturno (prva nagradu u kategoriji amaterskih filmova na filmskom festivalu u Veneciji). Iznimno komični su istoimena prerada legende o Faustu te parodijski dokumentarac Zagreb u svjetlu velegrada (persiflaža tada popularnog žanra "simfonija velegrada"), a Miletićev prvi profesionalni film Šešir jedan je od njegovih umjetničkih vrhunaca.

Uvodnu riječ u Miletićeve filmove održat će dr. sc. Tomislav Šakić, nastavnik povijesti hrvatskog filma na Akademiji dramske umjetnosti.

Filmovi:

AH, BJEŠE SAMO SAN (1932, 5 min)
Nakon neuspješnog susreta s djevojkom mladić se opije i omamljen alkoholom zaspi. U snu ponovno doživljava susret s djevojkom.

AMADEUS NICKELNAGEL (1932, 11 min)
Nježni mladić, neshvaćeni pjesnik, pokušava osvojiti djevojku drugačijih nazora. 

POSLOVI KONZULA DORGENA (1933, 18 min)
Detektiv vodi istragu protiv konzula Dorgena, ubojice koji hipnozom mlade djevojke prisiljava na samoubojstvo kako bi se dočepao njihova imetka. 

FAUST (1934, 8 min)
Ostarjeli doktor Faust nazove pakao i u telefonskom razgovoru zatraži da mu paklene sile pomognu u pomlađivanju. 

ZAGREB U SVJETLU VELEGRADA (1934, 5 min)
Dokumentarnim snimkama Zagreba manipulira se ubrzavajući ih, vraćajući ih unatrag i opisujući ih zavaravajućim međunaslovima kako bi se dobio dojam Zagreba kao velegrada.

NOCTURNO (1935, 11 min)
Trgovački putnik, koji obožava čitati krimi-romane, zaluta vozeći se autom u kišnoj noći. Prisiljen je prenoćiti u jezivom motelu. Tamo je svjedok tajanstvenih događaja.

ŠEŠIR (1937, 7 min)
Ljubavne pustolovine mladića pratimo kroz povijest njegovog šešira.

 

Sljedeće projekcije na rasporedu su 9. studenog (Tunolovci i Koncert Branka Belana) i 14. prosinca (Kamo vodi autoput Ive Škrabala i H-8… Nikole Tanhofera), obje također u 19 sati u KIC-u.

Popis obavijesti

Izbornik predmeta

Povijest hrvatskog filma