Poučavanje gramatike u nastavi Hrvatskoga
Cilj predmeta je upoznavanje studenata s metodama uporabe i prilagodbe hrvatske školske slovnice (gramatike) nastavnome satu u osnovnoj i srednjoj školi (glasoslovlje/fonologija, oblikoslovlje/morfologija, skladnja/sintaksa i rječotvorje/tvorba riječi) te izrade zadataka i vrjednovanja učenika kako bi studenti lakše:
a) naučili pripremiti, provesti i vrjednovati sat napravljen na temelju hrvatske školske gramatike
b) napravili potrebne prilagodbe i redukcije kako bi se gradivo prilagodilo razini lakšega shvaćanja gramatike u učenika osnovnih i srednjih škola
c) problemski rasporedili elemente gramatike prema redoslijedu učenja
Ovim bi se studenti pripremili i za nastavu iz jezika predmeta Hrvatski jezik u osnovnim i srednjim školama s ciljem metodičkoga produbljivanja postojećega znanja hrvatskoga jezika kojega su stjecali tijekom studija kroatologije, odnosno studenti bi se pripremili za samostalan rad sa školskom gramatikom hrvatskoga jezika te uputili u metodologiju odabira tekstova na kojima se gramatika može učiti i uvježbavati.
Akademski ishodi učenja na razini programa su:
Konstruktivno sudjelovati u raspravama o stručnim pitanjima.
Kritički i samokritički ocjenjivati suprotstavljene argumente i donositi vlastite zaključke, argumentirati vlastito mišljenje i obraniti stajalište.
Pismeno i usmeno pokazati stečeno znanje i zaključke na jasan i argumentiran način.
Samostalnim radom proširivati i produbljivati stečena znanja.
Samostalno prenositi znanja o hrvatskoj kulturi, identitetu, jeziku i književnosti u osnovnoškolskom i srednjoškolskom odgoju i obrazovanju.
Steći pedagoško, psihološko, didaktičko, metodičke kompetencije.
kademski ishodi učenja na razini predmeta su:
Objasniti teorijska polazišta hrvatske školske gramatike.
Vrjednovati stečena znanja iz hrvatske školske gramatike.
Razlikovati odgojno-obrazovne ishode učenja gramatike s obzirom na nastavu u osnovnoj i/ili srednjoj školi.
Definirati odgojno-obrazovne ishode na razini usvojenosti gramatike.
Identificirati načine planiranja i izvođenja nastave hrvatskoga jezika.
Uspoređivati različite didaktičke, pedagoške, ali i psihološke aspekte učenja hrvatskoga jezika.
Primijeniti glavne odrednice poučavanja školske gramatike prema odgojno-obrazovnim ishodima.
Objasniti sadržaje, ciljeve i zadatke nastave školske gramatike.
Vrjednovati usvojenost sadržaja i znanja iz hrvatske školske gramatike.
Odabrati nastavne metode, oblike, sredstva i pomagala učenja nastave školske gramatike hrvatskoga jezika imajući u vidu dob učenika, postavljeni cilj i ishode učenja.
Objasniti načela vježbanja i ponavljanja školske gramatike te načine vrjednovanja učeničkoga rada.
Posredovati znanja iz temelja hrvatske školske gramatike te razvijati sposobnosti na razini kognitivnih procesa u skladu s Bloomovom sustavbom.
Predmetni sadržaj će se nuditi studentima izlaganjem, vježbama, samostalnim radom te rješavanjem testova i njihovim ispravljanjem u različitim tekstualnim i audio vizualnim medijima:
1. Uvodni sat
2. Jezik, govor, gramatika, pravopis
3. Fonetika, fonologija, morfonologija
4. Podjela glasova, slog i rastavljanje riječi na slogove
5. Naglasak i naglasne cjeline
6. Glasovne promjene
7. Morfologija
8. Promjenjive vrste riječi
9. Nepromjenjive vrste riječi
10. Tvorba riječi
11. Tvorbeni načini
12. Sintaksa
13. Leksikologija
14. Završni ispit
15. Zaključivanje ocjena
Ocjenjivanje
Studenti tijekom semestra rješavaju zadatke i za to bivaju ocijenjeni na svakome satu. Na kraju semestra će se aritmetički zbrojiti sve ocjene i odrediti zaključna ocjena.
Studenti koji ne zadovolje tijekom semestra moći će izaći na pisani ispit koji će se odviti putem platforme Merlin.
Obvezna literatura:
Ham, Sanda (2002.) Školska gramatika hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Babić, Stjepan; Težak, Stjepko (2016) Gramatika hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Težak, Stjepko (1996.) Teorija i praksa nastave hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Newby, David (2015.) The role of theory in pedagogical grammar: A Cognitive Communicative approach. Eurasian Journal of Applied Linguistics 1(2) (2015) 13 do 34
Dopunska literatura
Češi, Marijana, Barbaroša-Šikić, Mirela (2007.) Komunikacija u nastavi hrvatskoga jezika. Jastrebarsko: Naklada Slap
Katalog odobrenih udžbenika hrvatskoga jezika i književnosti za školsku godinu u kojoj se kolegij izvodi
Odluka o donošenju kurikula za nastavni predmet Hrvatski jezik za osnovne škole i gimnazije.
Peko, Anđelka, Pintarić, Ana (1999.) Uvod u didaktiku hrvatskoga jezika. Osijek: Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera.
Radne bilježnice iz hrvatskoga jezika za osnovnu i srednje škole.
Rosandić, Dragutin (2011.) Metodika književnog odgoja i obrazovanja. Zagreb: Školska knjiga
Rosandić, Dragutin, Rosandić, Irena (1996. ) Hrvatski jezik u srednjoškolskoj nastavi. Zagreb: Školske novine.
|